onsdag 6. april 2011

Dansebandmusikk!

I helgen var jeg på hytta! Og når vi reiser oppover setter jeg ofte på "dansebandmusikk" for å komme i den rette stemningen! For å føle at jeg er på vei til de store skogene. Ofte når musikken står på for fullt, tenker jeg på oldemor som var på dans hver lørdag i hennes ungdomsdager. Hun hadde tjeneste på Kirkenær, rundt årstallet 1907, og det var mange slitsomme dager, men da helgen kom ble det andre ting å tenke på. Det ble sagt at hun danset så mye at skosålene ble slitt etter tre lørdager he he! Ja, de var flinke til å arrangere dans på bygda.
Men slik er det ennå! (Noe lignende ihvertfall) Det er tre forskjellige danseband fra Hedmark som jeg liker spesielt godt og som fyller bilen med glade toner når vi er på vei til Finnskogen. "Jan Erik Olsens orkester" som kommer fra Kongsvinger! "Contrazt" som hører til på Flisa, og "Ingemars" som kommer fra Lundersætra. Dette er "Finnskoggutter" og de reiser landet rundt for å underholde!!
Når vi kommer til Kirkenær, ser jeg for meg gleden i ansiktet til oldemor når spellemannen spilte opp til dans. Når hun svevde rundt på dansegulvet og alt var bare glede og lykke. Husker hun fortalte meg om bygdedansen med glitrende øyne, og hvor spennende det ble når skogfinnene dukket opp. Så ble hun jo også kjær i en, da he he!
Hva synes dere om "dansebandmusikk?"

 Jan Erik Olsens Orkester fra Kongsvinger!

2 kommentarer:

  1. Hei! så artig at du har fått deg blogg. Jeg var veldig glad i dansebandmusikk tidligere, men nå er det sjelden jeg hører på, men det hender. Jeg vet ikke helt hvorfor, det er mye bra innen danseband. Ingemars er en av de bedre. Med årene har jeg begynt å lytte mer til andre typer musikk. Det du forteller om din oldemor var også en del av min mors ungdomstid. Det var stas når de kunne pynte seg og gå på dans på lørdagskvelden etter en hard arbeidsuke.

    SvarSlett
  2. Ja, det er morsomt med blogg, AnneMarie! Dansebandmusikk hører jeg på når jeg er i humør til det. Dessuten liker jeg de godt, fordi (spesielt) Ingemars synger på dialekt. Det er som å komme hjem, når jeg lytter til de gutta. Ellers er jeg "altetende" når det gjelder musikk. Alt etter humør osv. Ja, det var jo slik før i tiden at en gikk på bygdedans. (Nå også selvsagt, men litt annerledes er det, jo) Oldemor hadde ihvertfall mange minner fra den tiden, og det var noe hun aldri glemte ;-)

    SvarSlett