mandag 11. april 2011

Tankespinn!

For noen uker siden leste jeg i VG Nett at pollensesongen hadde startet. Da hadde jeg "hanglet" i flere dager, med tett nese, hodepine og slapphet. Begynte på medisiner og etter det forsvant alle symptomer. I en stressende hverdag, med skriverier, barnebarn, barn og alt som hører med, er det fort gjort å "glemme" seg selv. I helgen, forsto jeg heller ikke hvorfor jeg var så slapp og husket plutselig at jeg ikke hadde tatt medisin de siste dagene, og skyndte meg å begynne med medisinen igjen. I dag er formen heldigvis bedre. Tenker på hvordan alt har forandret seg. For få år siden, reagerte jeg på verken bjørkepollen, gress eller burot. Visste ikke hva allergi var. Så en dag kom det kastende over meg. Gikk igjennom mange prøver og var allegisk for det meste! Helt utrolig! Fra den ene dagen til den andre, ble alt forandret. Har noen tenkt på hvorfor flere får allergi? Ikke bare allergi, men det fødes flere barn med astma, og det blir også flere barn med revmatiske sykdommer! Er det naturen som tar igjen, fordi vi ikke behandler "kloden" vår pent? Tanken har slått meg, men vet jo at det ikke nytter å spekulere i det, en får jo ikke noe svar likevel. Men tankene "murrer." Barnebarnet mitt fikk diagnosen barneleddgikt da hun var få måneder gammel. I dag er hun 6 år. Hun har vært igjennom mange forskjellige medisiner. En haug med narkoser for å tappe ledd for væske, og for så å sprøyte inn "kortison i de rammede leddene." Jeg ønsker at det ble satt mer fokus på sykdommen, i media. Flere barn blir nemlig rammet! Jeg ønsker det for barnebarnet mitt og alle de andre barna som blir syke!


I går lyttet jeg til, og så på videoen til Michael Jackson. "Earth Song" er en stor favoritt! Han hadde mye for seg og mange fantastiske tekster. (Tekster som sier det meste om verden i dag.)

Hva tror du om jorden vår? Er det tilfeldigheter at katastrofer skjer, at flere barn blir født med sykdommer og misdannelser? Synes du det er merkelig at det blir mer og mer jordskjelv, at det ikke går en dag uten at en leser om tragedier, vold, krig og elendighet?


7 kommentarer:

  1. Hmm...det nærmer jo seg 2012 snart, kanskje det er årsaken til alle naturkatastrofene og andre ting skjer så hyppig? Man vet jo aldri:)

    Bra valg av sang og musikkvideo forresten:)

    SvarSlett
  2. Ja, du sier noe, Rufsa. Tanken har også streifet meg, men det blir jo sagt at naturkatastrofer skjer og har skjedd i flere århundrer. Så da er vi like langt! Uten at jeg er noen spåer, vil jeg si at det kanskje er på tide at vi mennesker får opp "øynene" likevel, og ser oss omkring! Videoen sier det meste. Si hva en vil om Mr. Jackson, men han så klart. Dessverre valgte han å ikke ta vare på seg selv - Han ble en av mange som begynte med medisiner osv. Nå er jeg ingen predikant he he. Ytrer bare mine synspunkter :-)

    SvarSlett
  3. God morgen Jorun <3
    Ditt tankespinn, fint og reflekterende innlegg. Det er jo mye av dette vi faktisk tenker i vårt stille indre i vårt aktive daglige liv, hva skjer rundt og med oss individer?
    Katastrofene rammer i fattige deler av verden akurat som disse menneskene ikke har nok elendighet så skal de rammes med naturkatastrofer, krig og fattigdom???
    Ellers, syns jeg det er helt utrolig, hva som skjer her i Norge? Det er jo ikke uten en dag man slår på feks pc`n hvor det blinker av drap, voldtekter, branner, ja gudene vet ikke hva av grusomme opptrinn som har skjedd!!
    Årsaker: tja, det kan vi lure på? tror det ligger mye i diverse problematikk blandt mennesket, sykdom, missbruk og kanskje men ikke minst enkelte av oss blir så hekta på innlevelse ifht filmer at de bruker den verden og utøver den mot - og i samfunnet vårt? Bør være tema på dagsorden hos de som må ta grep snart......

    Sykdom og problemer hos oss mennesker tror jeg har vært et faktum i årevis? De har kanskje vært lite aktuelle hos noen pga vi har vært fri for sykdom og eller problemer? Tenker her spes på gamle gamle dager, hvor små nyfødte barn ble gjemt vekk og ikke skulle vises for omgivelsene, de hadde nemlig missdannelser, kanskje også barneleddgikt??
    men når sant skal sies så er vår utvikling på annet spor enn i gamledager.
    Tenker på mødrene spes her, ikke røyka de, ikke alkohol eller droger? De jobbet hardt, de vasket og skurte så alle kroker var reine, de laget all maten fra bonn, giftfri mat, for en slitsom, men sikkert koselig, inkluderende og helsebringende tidepoke?? Tenker jeg.;) Allergi, atsma nå og før??
    Jaja, Jorun du hadde mange emner å fordype seg inn i her. Kunne skrevet masse masse, men får gi meg her vel.
    Ønsker deg en fin tirsdag...
    Klem fra ÅKJ...

    SvarSlett
  4. Hei hei Mamma!

    Jeg synes bloggen din har blitt kjempefin! Og jeg synes gårsdagens innlegg setter tankene i spinn.
    Vedr jenta våres er det sant det du sier, det er synd at det skal være slik. Mange aner ikke hva barneleddgikt er, eller hvor alvorlig det kan være. På mange måter er det jo fint at sykdommen ikke synes på utsiden. Men likevel er det ikke alltid like lett, da med tanke på å møte forståelse hos enkelte. Det er altfor lite opplyst. Men dette gjelder også mange andre revmatiske lidelser, eller andre sykdommer i sin helhet. Jeg planlegger å gjøre noe med det, så får vi se da, om det kanskje dukker opp noe!

    Det er så sant det du sier, hver dag er det en pine å åpne aviser, eller titte på nyheter. Det er ikke stort annet enn grusomheter, fattigdom, barn som mister foreldre, naturkatastrofer osv osv... Men også her til lands har det blitt "Amerika tendenser", som ÅKJ skriver. Det er voldtekter, drap og ran... Incest og gudene vet hva. Jeg orker nesten ikke lese nyheter lenger. Får vondt i hele meg av det.

    Så er det det da, at vi som leser serieromaner kanskje trenger det. Dykke ned i en tidsreise og drømme om en svunnen tid. Det er jo derfor det er så ekstra godt å ha sånne forfattere som deg, som kan fortelle oss hvordan man levde før. Det var riktignok et enklere liv, men som ÅKJ skriver var det også et sunnere liv. Man hadde andre verdier enn idag.

    Håper så inderlig at elendighetene skal snu! Men det er vel å håpe for mye. Menneskeheten har alltid slitt med konflikter i en eller annen form. Det har det vel vært siden tidenes morgen. Bare så synd at så mange uskyldige mennesker skal lide under de onde, som bare er ute etter å fremme seg selv. Man kan jo undre seg over hvorfor det er så mange naturkatastrofer, som du sier, skulle nesten tro at jorden gjør opprør mot menneskeheten....

    Stor klem fra meg ;D

    SvarSlett
  5. Tror jeg leste ett eller annet sted (husker ikke hvor) at det skulle bli ekstra mange naturkatastrofer enn til vanlig når 2012 nærmer seg, og jeg syns de har vært svørt hyppige allerede i år. Syns også været her i Norge har vært litt rart også. Vet ikke helt om jeg skal tro på dette 2012 greiene, men spennende er det sikkert og visst ;)

    SvarSlett
  6. Jeg mener ganske sikkert at det var "Spåmannen" Nostradamus som nevnte noe om 2012! Ikke minst var det også han som spådde at det skulle bli mange års krig i araberlandene, mener det var snakk om utrolig mange år!

    Så det skulle ikke forundre meg at noe av dette stemmer, med tanke på alle urolighetene der nede!

    AJ

    SvarSlett
  7. Takk for alle innlegg og flere "tankespinn." Ja, en kan undre seg over mye, og spennende er det nok, og en del av det som skjer nå, har jo også skjedd før i tiden, men likevel; noe er riv ruskende galt når det "aldri" er noe hyggelig å lese i avisene lenger! Det er stadig noe som setter meg helt ut. Jeg velger å leve i nuet, har jeg funnet ut. Jeg velger å drømme meg tilbake i tid, hvor jeg aner at flere mennesker var lykkelige, til tross for dårlige kår. Hva visste man osv? Selvfølgelig skjedde det drap før i tiden, men ikke i slikt omfang! Jeg føler ofte at jeg lever i feil tid (kanskje derfor jeg koser meg så fælt med 1800 tallet he he) Men ville helst ha blitt født inn i en velstående familie, tror jeg. Vet at det var forferdelig vanskelig med fattigdom og slit også, likevel tok man vare på hverandre i stort monn. Leste i VG at flere eldre tar selvmord, fordi de lever sine siste dager i en "institusjon," fordi de var som maskiner for de ansatte og ikke mennesker med behov for kjærlighet og omsorg. Fælt!
    Tenker på barna mine som vokser opp i dette. Hm ... Vi får håpe det snur, at vi en dag kan åpne avisen med et smil og lese om bare lykke, fred og harmoni! :-)

    SvarSlett