fredag 30. november 2012

HVA VILLE LIVET HA VÆRT UTEN Å SKRIVE?


Jo, det kunne ha blitt ensomt og utrolig trist! Selv om jeg har et rikt liv ellers, med fire barn og fem barnebarn, en mor som jeg ofte hjelper og en far som også begynner å bli godt voksen, tar jeg meg alltid tid til å skrive - hver dag. Fantasien må få spillerom, det klør i fingrene og jeg har jo så mye å fortelle, så mye som skal skrives ned!

Dagen starter med å lage frokost til guttungen som hvert øyeblikk fyller 12 år. Tenk så fort årene går. Synes det ikke var lenge siden han kom til denne verden! Når frokosten er ferdig laget, blir det å fylle matboksen med mye godt - og også sunne ting.
Så drar Sebastian på skolen og jeg rigger meg til foran pc-en med en kopp "velfortjent" kaffe for å våkne. Kikker gjennom VG og Dagbladet for å se om det er noe nytt, og det er det jo støtt. Men hvor mye positivt er det å finne der? Det er ikke mye. Som regel er det drap, overgrep eller krig og elendighet. Noen lysglimt dukker opp, men det er svært lite.

Så begynner dagens skriverier - jeg har mange planer og eventyreren i meg kommer frem. Nå er det jo slik at jeg har skrevet ferdig Fossefall, men siden jeg er så kreativ har jeg for lengst begynt på en ny serie. Allerede for to år siden skrev jeg ferdig den første boka! Jada, slik er det, og jeg holder på ennå. Noen bøker har det allerede blitt, og flere blir det. Jeg elsker å skrive! Det blir en livsstil. Når klokken begynner å nærme seg fire - blir pc-en satt på hvilemodus og jeg begynner å lage middag. Så blir det et par timers kosestund og rydding før jeg igjen tar fatt på noen sider - det er så mye som romsterer i hodet!

Dette var litt om en vanlig dag for meg som forfatter. Likevel får jeg tid til det meste. Skogsturer, reiser og også passe barnebarn.
Jeg ser frem til den dagen min nye serie kommer frem til dere - at dere får lese det som ble formet i hodet mitt for to år siden, til tross for at jeg også skrev Fossefall.
Dere som leser Fossefall har ennå noen bøker igjen før den er ferdig. Nå er bok 48 i handelen og den siste boka ender på nr. 55 :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar